شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند آرمین زارعی، خواننده جوان، بستری شد + علت بازیگر «بازی تاج و تخت» درگذشت + علت فوت عیادت وزیر ارشاد از «رضا رویگری» سریال «آکتور» از شبکه فرانسوی ـ آلمانی «آرته» سر در آورد! دورهمی هنرمندانه نسل جوان |  برپایی نمایشگاه نقاشی «پیرامون» در  گالری هنگام حضور در  جشنواره‌ها برای پیشرفت لازم است، ولی کافی نیست آواز پرنده‌های صبح (۲) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز رسمی فعالیت‌های حوزه نشر در حوزه هنری خراسان رضوی|۲۱ عنوان کتاب در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رونمایی می‌شود کتاب خوب یعنی تراول! گزارشی از نمایشگاه گروهی «به رنگ زیارت» در نگارخانه رضوان سریال جدید «رخنه» از امشب پخش می‌شود (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیم «اخت الرضا» همزمان با میلاد حضرت‌معصومه(س) به خانه‌ها می‌آید + زمان پخش زمان پخش و تکرار سریال «رخنه» در شبکه یک + اثری درباره نمایش توان علمی و دفاعی کشور کتاب عکس «مشهد در روزگار انقلاب» رونمایی شد
سرخط خبرها

مستند «الکافی» در مورد سرگذشت کتاب الکافی مهمترین کتاب حدیثی شیعه است 

  • کد خبر: ۲۱۵۶۴۶
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵
مستند «الکافی» در مورد سرگذشت کتاب الکافی مهمترین کتاب حدیثی شیعه است 
مستند سینمایی «الکافی» سرگذشت مهم‌ترين کتاب حدیثی‌شیعه در گذر تاریخ است، لذا در صدد به تصویر کشیدن نه‌فقط اهمیت و ارزش کتاب برای مؤمنان یک مذهب شیعه بلکه شناخت اندیشه شیعه است.

به گزارش شهرآرانیوز، کتاب الکافی تالیف شیخ ابوجعفر محمد بن يعقوب کلینی، پس از بصائر الدرجات صفار قمی و المحاسن برقی قمی جزو اولین موسوعه‌های حدیثی شیعه است که از دست حوادث بزرگ کتاب و کتابخانه سوزی‌های مهلک که در شهرهای ری، قم و بغداد برای شیعه رخ‌داده جان به‌در‌برده و یکی از نفائس حدیثی که برای مذهب شیعه به جای مانده است.

فیلم الکافی سرگذشت مهمترين کتاب حدیثی‌شیعه در گذر تاریخ است، لذا در صدد به تصویر کشیدن نه‌فقط اهمیت و ارزش کتاب برای مؤمنان یک مذهب شیعه بلکه شناخت اندیشه شیعه است.

یکی‌دیگر از موضوعات فیلم الکافی زندگی‌مولف‌کتاب الکافی یعنی شیخ محمدبن‌يعقوب‌کلینی است که به عنوان بزرگترین محدث شیعه از ناحیه ری برخاسته و برای ناحیه ری باعث افتخار است. در فیلم به بافتارهای مختلف مذهبی و جغرافیایی جامعه شیعی منطقه کوفه، قم، ری  و در ادامه بغداد پرداخته می‌شود و رویدادهایی که برای جامعةشیعه رخ داده به‌عنوان پیش‌زمینه‌های برخاستن این کتاب و مولفش مورد بررسی قرار می‌دهد.

بررسی ساختار و معماری کتاب الکافی، پرداختن به برخی باب‌های مهم و حیاتی این کتاب، بررسی و پاسخ به برخی نقاط پرابهام و پرچالش تاریخی و جغرافیای تاریخی در خصوص زندگی شیخ کلینی از دیگر بخش‌های این فیلم مستند است.

در سال‌های اخیر جامعه مذهبی و از جمله بسیاری از افراد مکتبی از اهمیت کتاب الکافی و قدر و منزلت مولفش دچار کم‌اطلاعی مفرطی هستند، فیلم سعی می‌کند این خلا معلوماتی این‌افراد را تا حد امکان و تا جایی که مقدور بوده پر کند. فیلم با هدف آشنایی هر چه بیشتر مؤمنان شیعی در مورد مهمترین کتاب حدیثی‌شان و همچنین پاسخ هایی مشخص برای برخی سوالات و  چالش ها و نظریه ها در عرصه مطالعات شیعی در خصوص اندیشه‌شیعی به ویژه شیعه‌نخستین، حدیث‌پژوهی، کافی‌پژوهی، و زندگی شیخ کلینی ارائه دهد.

تولید فیلم الکافی یک سال به طول کشیده است، و ترکیبی از بخش‌های بازسازی تاریخی، مصاحبه و بازسازی‌های گرافیکی است.

در فیلم متخصصانی مانند دکتر محمدعلی امیرمعزی، حجت‌الاسلام‌سیدکاظم‌طباطبایی، سیدعلیرضا حسینی‌ شیرازی، حجت‌الاسلام‌ محمدرضا جباری، دکتر ان‌شاالله‌ رحمتی، دکتر غلامرضا زکیانی، دکتر عبدالرضا مظاهری، محمدباقر ملکیان، حجت الاسلام رضا مختاری، دکتر احمد ابوحمزه، دکتر سعید شفیعی، سید محسن ماجدی و حجت الاسلام امین حسین پوری به عنوان مصاحبه شونده حضور دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->